Gotlandsresan

Vi åkte 85 mil sammanlagt på mc. Jag höll på att dö av höftskyddet som  skavde nåt så förbannat. Flyttade det dock de sista 20 milen och då blev det bättre. Borde flyttat det innan, men var väl lat. Hade hellre suttit hos tatueraren än att känna den hemska smärtan i vänster höft.
Men Gotland var fint. Höll ju mest till på Visby. Färjan kostade 735:- dit och 900:- hem, snacka svindyrt enligt mig. Jocke betalade färjan och jag betalade campingen & maten.
Dag 1, torsdag:
Åkte iväg 9.45 från Lidköping. Det blåste massa. Sen började det regna när vi kom längre. Och sen vid Jönköping så haglade det dessutom, kul. Stannade på en trevlig Sibylla restaurang och käkade. Sen åkte vi till Oskarshamn och tankade och sen till färjan. Vi hade tur, den går bara 2 ggr per dag och vi kom fram när den kom. Den skulle gå till Visby 15.10. Hade inte bokat biljett men det gick ju bra ändå. Färjan tog 3 timmar, trodde den skulle va kortare. Men det var kul när vi körde av färjan tycker jag, lät så gött när motorcyklarna startade och körde iväg. Jocke inspirerade en annan stackare att binda fast hojen med ytterligare ett spännband (hörde när de stod och pratade om att göra likadant) Sen så fick han även hjälpa han att spänna loss hojen för han visste inte hur man gjorde^^
Men vi hittade till Kneippbyn där vi skulle tälta. Fick köpa ett campingkort för 125:- för att ens få tälta där. Onödigt enligt mitt tycke, men visst, nu är jag ägare av ett sådant (kommer troligtvis inte att utnyttja det mer i år) Men sen så fick vi inte campa inne på campingen för att vi inte hade barn utan vi skulle hålla till på deras "ungdomscamping". Visst fint tänkte jag som inte är så förtjust i barn. Men när vi kom upp till "ungdomscampingen" så höll jag på att kollapsa. Fullt överallt, stökigt och högljutt, massa fulla folk. Det hade säkert vart kul om man var där för att supa, men inte när man ska åka motorcykel. Aldrig att jag tänker betala 225:-/dygn för att bo där, vi åkte genast tillbaka till receptionen. Jag slängde fram grejerna (tältkort & armband) och sa att det här funkar inte. Aldrig i livet att jag bor där. Då fick jag prata med en annan tjej och jag frågade henne om de gjorde så mot alla gamlingar som inte har barn, nej bara de som var under 25 svarade hon. Men jag sa att vi är här för att åka motorcykel å ta det lugnt. Hon frågade om vi skulle dricka och då sa jag att det är inte en så bra kombination att åka hoj å dricka så NEJ. Då fick vi passerkort och andra kort, kostade samma så det blev jättebra. Hittade en fin plats med utsikt över Östersjön. =) Och det var en trevlig campingstämning och inget ris. Satte upp tältet och sen gick vi runt och kollade lite på campingen. Den största jag nånsin vart på. Rätt så fin också 5-stjärnig camping. Men kan inte riktigt fatta det för de hade lite gammelmodiga saker. Typ en toalett som hade en spärr i järn och sen fick man gå å tvätta händerna längre bort. Usch. Sen så var väl kranarna i köket inte så moderna heller. Men det var ju en fin camping, men vet inte vad kriterierna är för att få så högt betyg. Kostade för övrigt 5:- att duscha i 2,5 minuter. Men men, allt kostar pengar. Sen på kvällen så gick vi till campingrestaurangen och skulle äta, men de serverade bara varma mackor och pajer så sent. Typ en halvtimme innan stängningsdags. Tog varm macka med mozzarella och pesto och Jocke tog kyckling & mozzarella. Fick en "puck" som lös när maten var klar. Helfestligt tyckte jag. Först trodde jag att det var en present men sen kollade hon på mig som att jag var knäpp och så förklarade hon. Undrar om det är vanligt där. Mackorna var rätt så smaklösa men det gick att äta och var ju inte äckligt. Gott med något varmt tyckte jag. Men det blir väl smaklöst med mozzarella enligt mig. Sen gick vi och borstade tänderna tillsammans, såg sen senare att Jocke hade stått med mig i damernas tvättrum och borstat, men var ingen där då och såg andra som gjorde samma. Jag hade ju tandkrämen så vi fick ju va tillsammans tyckte jag då. Sen gick vi och lade oss.
Dag 2, fredag:
Vet inte hur många gånger jag vaknade under natten. När vi väl gick upp så var det rätt så varmt i tältet. Vi trodde klockan var massor , men det var den inte. Käkade "grönpåsar" till frukost. Såna som Jocke fått från lumpen. Men han hällde i för mycket vatten i min så jag åt inte så mycket. Sen så skulle vi ut på sightseeing i Visby trodde jag. Nej vi åkte vidare och skulle ta Visby sen tyckte Jocke. Vi stannade på lite olika platser och kollade karta och lite olika grejer. Sen så åkte vi till Fårösund och tog en pizza. Var gott, men annorlunda mot vad vi är vana vid här. De hade inte ens kebabsås, utan stark vitlöksås. Pizzan var inte rund heller och hade inga definerade kanter direkt och så var kanterna rätt så brända. Men pizzan smakade gott, de hade inte snålat på osten och så tror jag att tomatsåsen var rätt så söt för något var annorlunda. Sen så började det regna, och då skulle vi bege oss hemåt trodde jag. Jocke tog en massa avstickare och jag blev lika glad varje gång vi kom ut på vägen mot Visby. Var jättetrött och höll på att somna nästan. Men sen kom vi till Visby och det var jättemysigt. Jocke tyckte det var som en låtsas stad. Men sen så blev jag så varm av att gå runt med alla mc grejer så jag föreslog att vi skulle åka till campingen och byta till vanliga kläder. Så gjorde vi.
När vi kom tillbaka så tog vi fika. Jag tog glass och Jocke kaffe. Jättemysigt fik. Café Boheme hette det nog. Sen så gick vi runt och fotade ännu mer än innan. Gata upp och gata ner. Vi letade restaurang, jag var sugen på pasta. Det var ett utdött släkte i Visby vill jag lova. De felsta hade bara seafood som kostade multum och jag hatar ju sånt så det gick fetbort. =P Men sen blev jag lite orolig för klockan (måste va tillbaka på campingen kl 22 och klockan var väl runt 20) Tänkte att det tar ju tid att få maten men vi hittade ju inget. Sen så såg jag ett ställe med nachos, och det tog vi då. Enda stället med mat som jag kunde äta och mat som inte var svindyr. Vi beställde varsin nachos tallrik. Vad jag skulle ångra mig. Gillar ju inte salsa och fick salsa på som var jättestark. Sen så smakade det inte så mycket tacos om färsen heller. Och så hade de kryddat typ nån creme fraiche liknande sås en massa och strött ut över salladen. Ja som ni märker, jag gillade INTE. Det bara eldade i käften på mig. Men lämnade lite och vi gick vidare. Jo ni tror inte att vi hittar ett ställe med pasta carbonara (tom!) efter 20 meter eller liknande. Fan vad jag grämde mig. Kostade samma också. Alltid blir det så.
Men sen åkte vi tillbaka till campingen och Jocke gick och duschade och jag fick hämta ut pengar. Ja budgeten va ju spräckt, fick ta ut 500:- för att ha råd med campingen. De hade iaf bankomat på Kneippbyn =) Även om den var knäpp, kortet åt fel håll mot vad vi har i stan. Sen så var det förvalda belopp. Helt knäppt. Men men, vi gick och lade oss efter att jag hämtat ut pengar, Jocke borstade tänderna i damernas tvättrum igen, en del folk glodde, men andra hade ju dragit med killar in där så jag brydde mig inte.
Dag 3, lördag:
Uppstigning kl 8. Delade på grönpåse med Jocke. Blev lagom. Han trodde helt seriöst att vi skulle hinna vara i Visby innan vi skulle till färjan, men det sa jag till han att det kommer vi inte hinna. Han har inget tidsperspektiv och sen är han fruktansvärt långsam =P Efter att vi tog ner tältet så gick jag och betalade campingen, 450:-, när Jocke rullade ihop sin sovsäck och liggunderlagen. Bra att ha de gjort. Sen när jag betalade så var det 2 tjejer som skulle cykla och de hade bott på suparcampingen sa de själva och där fick de ingen sömn. Så de fick byta. Tack gud att jag fixade det innan =D Jocke gissade klockan en gång, han var 30 minuter efter och jag gissade 20 minuter innan. Bra att ha framförhållning =P Men när vi började närma oss slutet av packandet så sa jag att nu är det nog snart dags att dra, och klockan var bra timing att dra iväg till färjan. Jockesak blev förvånad, men inte jag =P
Den här gången fick vi köra upp på andra däck med mc:n. Och vi var flera mc åkare nu, kul =) Jocke inspirerade ytterligare en gubbe bredvid att ta 2 stycken band, han kollade dessutom hur Jocke hade fäst dom. Då kände jag mig hemskt stolt över min pojkvän, han är ju duktig =D
Vi skulle käka på färjan, men det fanns bara pasta med skink och äldelostsås och sånt gillar ju inte jag. Känner jag mögelsmaken så blir jag spyfärdig. Så plockade på mig 2 tekakor. Men sen när de slevat upp Jockes pasta så smakade jag på hans, och ångrade mig. Smakade inte mögel (de var väl för snåla med det, tur för min del). Men vi hade redan gått förbi matserveringen och var påväg mot kassan. Jag frågade kassörskan om hon kunde byta ut mina tekakor mot en pasta och det fixade en annan tjej =) Det var jättegott i alla fall, billigaste vi käkat också. Kan inte fatta att det var billigare på färjan än på Gotland, men visst, dyr ö är det.
Sen när vi kom fram så tankade vi på samma ställe i Oskarshamn och sen iväg hem. Fick stann på en statoil mack och sträcka på benen, drack min smoothie som jag köpt på färjan när vi kom till Gotland. Det var gott. De sålde för övrigt spolarvätska på macken, i samma stuk som med bensin. Alltså spolarvätska i pump, som du betalade 19:- litern för. Smidigt tycker jag. Sen så åkte vi fel väg tillbaka, blev en liten omväg. Jocke lyssnade inte på mig som vanligt. Men vi åkte förbi Hökensås typ och jag hade velat hälsa på farsan. Men vi fick stanna och kolla på kartan vid Hjo och då insåg han att vi tagit fel väg. Men när vi kom te Skövde så regnade det. Himla tråkigt väder i stan sen också.

Melker:
Melker blev jätteglad när vi kom hem =D Sofia sa att han hade saknat mig =) Fick droppa på han Advocate, missade med 1 dag, men är nog ingen fara. Hemskt tråkigt att det ska regna nu.
Han hoppar så dumt i Hansbo täcket så får köra med det andra från Dogman nu när det regnar. Får nog ringa vet och kolla, han skuttar som en staff på staff- forumet gjorde och han fick avlivas. Tror det var nåt med hasleden eller liknande. Men han hoppar ju mest knasigt i Hansbo täcket som borde vara bekvämast. Hönsig som jag är så måste jag kolla upp det känner jag i alla fall.

Nej, börjar bli hungrig så funderar på att åka te Mc donalds och köpa en plusmeny så man kan få ett sånt där läckert glas. =) (Dessutom orkar nog ingen läsa detta)

Gotland imorgon

Imorgon åker jag och Joakim på en kort mc-semester. Ska bli jättekul att åka till Gotland, aldrig vart där.
Fast jag trodde vi skulle vara där till söndag, men han planerade fredag. Ja gott folk, då får han betala färjan själv, för jag betalar inte hela färje-avgiften för en natt. Kan väl tänka mig att betala på ditvägen. Men vi får se, har jag tur så åker vi på lördag, det är nämligen så att han ska spela poker. Givetvis var detta viktigare än vår lill-semester. Upprörd blir jag.

Sen så gjorde jag för övrigt egna köttbullar och stuvade makaroner idag. Kul att steka köttbullar tycker jag, men körde allt på "frihand" och det gick väl sådär. Provade att ha i vitlök i köttbullarna, smakade nästan bara lök sen. Fattar i alla fall att folk inte gör köttbullar själva. Det blir ju mycket dyrare och tar en massa tid. Men det är kul =) (ibland)

Melker:
Men men, kommer missa behandlingen med advocate på 1 dag kanske. Men jag vill vara hemma och kolla biverkningar, därför väntar jag. För övrigt ska jag snart börja med "riktigt" glukosamin och kondroitin från apoteket. Det heter Seraquin. Kostar 340:- nu på en månad, och sen halverad dos= halverat pris. För resten av Melkers liv kommer jag att få ha den extra utgiften. Men men, bara det hjälper så får det kosta vad det kosta vill.
Ska nog försöka träna Melker lite hårdare, bara för att muskla på baken lite. Måste ju ha muskler som håller upp de dåliga höfterna. Så nu när jag haft semester har vi motionerat lite mer än vanligt, och det känns bra.
Fästinghalsbandet åkte på i måndags, 14 juli. Traditionellt örthalsband från dogman.

Men men, ska nog gå ner och ta lite makaroner med ketchup.

// Maria

Lite bilder som Rollo fotade igår

Igår traskade jag och Melker iväg till Ågårdsvallen och skulle fota honom. Ville ju ha massa fina skarpa bilder som Andreas skulle ta men inte fått tag på han så Rollo erbjöd sig att fota. Komme be Andreas sen ändå. Kan väl inte säga att skäpan eller att bilderna är jättebra, men han har ju inte fotat så mycket vad jag vet. (Ledsen om du läser det Rollo) Känns som jag hade lyckats bättre med Vickys Ixus. Men ja ni får se bilderna själva sen =P Melker stack sig för övrigt på ett torrt långt grässtrå. Det fastnade typ i nosen på han så det var lite blod sen, men han pillade bort strået själv och fnös.
För övrigt så tycker jag nog att den förmodade demodexen ser bättre ut i ansiktet, och lite på frambenet kanske. Vi får väl se.

Idag var jag och Melker på torget. Bra att träna passivitet och bussåkning. Åkte buss till torget och hem. Var alldeles för varmt för att gå. Han var helt flåsig sen på torget ändå. Men han var duktig på torget, höll sig rätt så nära matte och stannade upp ibland och undrade vart jag var när jag inte gick före =) Men lite gnäll blev det ju såklart. Köpte en likadan klocka som Jocke har, fast en svart. Jag tyckte att den var snygg, och varför ska bara killarna få ha en sån snygg klocka tänkte jag. Men då tyckte jag att jag kunde köpa den, blev väl sportigt =P
Sen gick vi in på hörnan. Såg inga skyltar om hundförbud och då ställde jag mig utanför butiken och väntade på att allt folk skulle gå så jag kunde köpa cigaretter. Linus mamma Veronica jobbade och hon spärrade upp ögonen och frågade "Vad är det där för ras, är han farlig?" Jag sa att han var inte farlig och hon frågade igen vad det var för ras. Fick svara staffordshire bullterrier, den mest människovänliga rasen jag vet. "Får han en halv korv?" Javisst, så när hon gav han korven så sa hon att han var visst hemskt snäll. Men hon tyckte att ansiktet såg lite otäckt ut och att det var för stort till resten av kroppen. Men hon tyckte nog att han var fin. =D Alltid kul att få positiv respons från folk.
Sen fick vi skynda till bussen, och jag var genomsvett. Han gnällde en del på bussen hem. Och han tyckte också att det var jättevarmt.

För övrigt har vi ett getingbo över vår trappa vid ytterdörren. Jag vågar knappt gå ut. Så har tagit längre promenader med Melker och sen ut i trädgården och kissa. Jag har sprungit ut med nyckeln i högsta hugg och smällt igen dörren. Värre är det att gå in när man ser getingarna. Fan jag såg ju drottningen i våras, morsan borde ringt anticimex direkt. Men men, jag har sån jävla fobi för getingar så ni kan inte ana. Stod utanför dörren förut i en 3 minuter och väntade på rätt läge. Började nästan gråta, så illa är det.

Nej, nu ska ni få se bilderna. Det är Rollo som har © på bilderna, men tycker att accenterna är fel, men jag vet inte. Tror inte han vet heller, jag hade velat att det stod Swansa's, och inga mer accenter.

Ja, jag avgudar min hund. Kan inte fatta att jag går runt så risig, men men.

Aja, bildtexter blir det nog inga. Ni ser ju själva =D

Ska nog kolla lite på tv med grisen nu =)

// Maria

Melkers hd/ad resultat ute på hunddata

Ja, idag fick jag se Melkers röntgenresultat. Kom som ett slag i magen. Hd D, Ad 1, lindrig utbredning. Trodde ju i alla fall att armbågarna skulle vara bra, men icke. Fan är det enda jag kan säga. Blev hemskt ledsen. Massa hemska tankar om att han skulle få problem i tidig ålder och sen avliva han alltför ung. Men får väl inte tänka så. Hört mig för lite på hundforumet om vilket fabrikat av glukosamin samt kondroitin som är bäst att tillsätta. Får nog tyvärr hoppa agilityn nu när armbågarna är drabbade. Får se. Kommer antagligen att röntga om senare i framtiden för att kolla hur det ligger till.
Men han spyr inte längre nu av Advocate, så det är positivt.

Sen idag så började min semester. Tänkte försöka ha en riktig Melker-helg. Ut i skogen å gå på spänger (en spång, flera spänger) Köra lite lydnad och liknande. Gärna passivitet. Får la se vad vi hittar på. Ska vara skönt att vara hemma med han i alla fall.

Men ska snart ta ut Melker så får väl uppdatera sidan "Om Melker" å lägga in hd/ad graderna.